Att tänka på
En av de viktigaste säkerhetsaspekterna av din bil är dina däck. Med rätt däck på din bil så sparar du pengar och din körning blir bekvämare.
Håll koll på lufttrycket
Ta för vana att mäta lufttrycket i dina däck med jämna mellanrum. För lågt lufttryck ökar slitaget, ger ökad bränsleförbrukning och försämrar däckets stabilitet i sidled. Om du kör med 80% av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med 25%. Med 70% av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. Rätt lufttryck för däcken kan du hitta i din bils instruktionsbok.
Bästa däcken bak
Om du av någon anledning har varierat mönsterdjup på dina däck, ha då de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Detta gäller för alla typer av bilar.
Förvara däcken rätt - Däckhotell
Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. Direkt solljus och allt för varm förvaring förkortar däckens livslängd. Ett enkelt sätt att slippa tänka på detta är att låta oss på Bjärnums Däckcenter ta hand om dina däck på vårt däckhotell.
Däckinformation
Förstärkta eller ej
Om du har en lätt lastbil eller transportfordon är det ofta förstärka däck och fälgar Ni skall ha på. Dessa däck och fälgar är så kallade C-klassade. Dessa däck är förstärkta och uppbyggda av fler lager än vad däck till en vanlig personbil är. De är även tyngre och har styva däcksidor. När det gäller däckmärkning så har ett C-däck alltid ett C i sin beteckning. Ett exempel är 215/65 R16 C 108. Bland olika bilar som använder C-däck hittar vi bland anant Renault Master, VW Transporter T4 / T5, MB Vito , men även husvagnar och husbilar.
Året runt däck
Detta är i regel friktionsdäck utvecklade för centraleuropa som absolut fungerar bra på blöta vägbanor, men desto sämre på snö och is. Sommartid gör den, i förhållande till sommardäck, mjuka gummiblandningen att de slits fort. Dessutom är deras egenskaper som "sommardäck" direkt dåliga. Vi rekomenderar att ha däck avsedda för respektive säsong.
TPMS eller ej
TPMS är ett system som ger föraren en varningssignal om däcktrycket i ett eller flera hjul minskar med 20 procent eller som lägst 1,5 bar. På bilar som tagits i bruk efter den 1/11 2014 är det ett krav från EU på att de skall vara utrustade med TPMS. Dock har Sverige inte antagit detta kravet då vi skiftar däck två gånger om året och på det sättet har därmed en kontinuerlig kontroll av däcktrycket.
Det finns olika system för hur bilen kontrollerar däcktrycket så kolla med oss vilka däck & fälg som passar på just Er bil.
Vinterdäck
När valet kommer till att välja vinterdäck ska du tänka igenom dina behov och i vilka förhållanden du oftast kör bil i. Om du kör mer på isiga än snöiga vägar skall du välja dubbdäck, medan friktionsdäck passar bättre på snöiga vägar.
Dubbdäck
Dubbdäck är under vissa förhållandet det säkraste och effektivaste valet. På hala och isiga vägar ger dubbdäck kortast bromssträcka och bäst köregenskaper.
Friktionsdäck
Friktionsdäck ger dig en mer tyst och komfortabel färd. Vid snö ger friktionsdäck ett lika bra, eller bättre grepp som dubbdäck. På isigt underlag måste man köra mer försiktigt och förutseende.
Mönsterdjup
Däck ska ha ett kvarvarande profildjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars när det är vinterväglag ska däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg samt släpvagn som dras av ett sådant fordon, ha ett kvarvarande profildjup av minst 3 mm i däckets huvudmönster.
Kravet på 3 mm mönsterdjup gäller dels vinterdäck, dels sommardäck som får användas enligt de undantag som anges i Trafikförordningen (4 kap. 18a§).
Bjärnums Däckcenter värnar om din säkerhet och instämmer med den allmänna rekommendationen som är minimum 3 mm året om. Under 3 mm ökar nämligen risken för vattenplaning dramatiskt
Kontroll av mönsterdjup
Ett enkelt tips för att kontrollera mönsterdjupet på sina däck är att ta en femkrona och sätta den i mönstret. Måtten mellan kanten och 5:an är nämligen 3mm.
Vill ni ha hjälp med detta så kom gärna in till oss så kontrollerar vi mönsterdjupet till er..
Sommardäck & vinterdäck
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Sätt på dina vinterdäck i god tid innan det börjar bli halt.
Vinterdäck
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Sommardäck
Fram till 31 mars är det lag på att ha vinterdäck vid vinterväglag, så från den 1 april börjar däcksäsongen för sommardäck.
COPYRIGHT © ALLA RÄTTIGHETER FÖRBEHÅLLNA